Marknadsföreningen Gotland utser varje år Årets Marknadsförare och delar ut priset Guldtackan. 2016 var det Destination Gotland som fick ta emot Guldtackan.

Det vinnande företaget ska under året ha särskilt utmärkt sig genom framgångsrik och originell marknadsföring. Den gotländske pristagaren går sedan vidare till en landsomfattande tävling där Årets Marknadsförare Sverige utses.

Nominera Årets marknadsförare på Gotland nu!

Tidigare vinnare

2016 Destination Gotland
Med ett tydligt budskap har de satt ord och bild på drömmen om Gotland och skapar den symboliska bron över Östersjön. Resan är inte målet – destinationen är jorden runt på en ö.

2015 Medeltidsveckan
Kreativitet och ändlös energi är kännetecken. Entusiasm och hjärtlighet är känslan. Med tydligt budskap och ett varumärke som håller sitt löfte år efter år skapas nya följare, nya entusiaster och nytt liv i gamla traditioner.

2014 Krusmyntagården
Med en helhet där alla våra sinnen och känslor får vara med – där löftet infrias i den skönaste av miljöer.

2013 Gotlands Bryggeri
För ett smakfullt, uthålligt och framtidsdoftande arbete som stärkt både det egna och Gotlands varumärke utanför vår öns skummande vågor. Med känsla för
traditioner och smak för framtiden bidrar de till en längtan efter Gotland,
en längtan efter sommar och har blivit ett självklart val när vi umgås.

2012 Gotlandsflyg
För ett konsekvent, all genomsyrande koncept. Från den grafiska profilen, grönt med innebörd, till den äkta och personliga personalen. Gotlandsflyg låter oss gotlänningar vidga våra vyer, skapa nya kontakter och återvända hem. Gotlandsflyg sprider glädje med sina kreativa marknadsaktiviteter som dessutom stärker varumärket Gotland.

2011 Kränku Te & Kaffe
För att Kränku i över 30 år har utvecklat och marknadsfört en produkt som varje besökare måste köpa med sig och som varje gotlänning ger bort i present. Trots att råvaran ej är från Gotland så finns drömmen och glädjen av Gotland i smaken, doften och förpackningen. Alltid synlig, alltid aktuell och alltid med glimten i ögat. Kränku är också en inspiratör och försäljningskanal för andra gotländska producenter av delikatesser som passar till kaffe och te.

2010 Leva Kungslador
Årets Gotländska Marknadsförare har under kort tid och på ett imponerande sätt byggt ett starkt varumärke som fått genomslag långt utanför ön. Genom att blogga, bearbeta medierna och skapa nätverk har LEVA lyckats föra ut sitt budskap på ett både kreativt och framgångsrikt sätt. LEVA bjuder på en unik och inspirerande miljö. Vi är övertygade om att det blir en året runt-mötesplats för alla som är intresserade av en naturnära och ekologisk livsstil.

2009 Gute Vin
Gute Vin arbetar i sin marknadsföring flitigt och idérikt med en bred kombination av olika marknadsförings- och pr-aktiviteter för att skapa intresse och nyfikenhet kring företaget och dess produkter såväl inom Sverige som internationellt. Med vinodlingen som bas har Lotta och Lauri Pappinen utvecklat ett  livaktigt och attraktivt mat- och upplevelseföretag i Hablingbo, på södra Gotland.